استفاده از بخاری های گازسوز یکی از متداول ترین روش های گرم کردن خانه در فصل های سرد سال است و در صورتی که نصب و راه اندازی این نوع بخاری ها به درستی انجام نشود، می‌تواند موجب آتش سوزی، مسمومیت و حتی مرگ شود. شما باید پس از خرید بخاری گازی نکات زیر را رعایت کنید تا بروز حوادث جلوگیری کنید.

 

نکات ایمنی بخاری گازی دودکشدار

 

دودکش بخاری

دودکش بخاری از مهمترین اجزای بخاری دودکش‌دار است که نصب صحیح و استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد یکی از راه های جلوگیری از حوادث مربوط به بخاری های گاز سوز است.

کلاهک مناسب

کلاهک دودکش جهت تخلیه آلاینده و دود لوازم گازسوز دارای دودکش در قسمت انتهایی دودکش (در پشت بام) استفاده می‌شود. مناسب ترین کلاهک بخاری گازسوز، کلاهکی است که به شکل H باشد. کلاهک ها علاوه بر تخلیه دود از ورود آب باران و برف به لوله دودکش نیز جلوگیری می‌کنند.

لوله های مناسب

علاوه بر لوله های داخل دیوار که هنگام ساخت ساختمان قرار گرفته‌اند، لوله های جانبی که به عنوان رابط از درب لوله بخاری تا قسمت دودکش بخاری استفاده می‌شود نیز باید از لوله ها در سایز مناسب (مساوی یا بزرگتر از قطر دهانه خروجی دودکش بخاری) استفاده شود و جنس آنها نیز مقاوم و بدون نشتی باشد. توجه داشته باشید که لوله دودکش از سطح پشت بام حداقل 60 سانتی‌متر بالاتر باشد و سپس کلاهک H شکل قرار گیرد.

لوله های بخاری جانبی باید از جنس گالوانیزه باشد و  نباید جهت دودکش بخاری گازی از لوله های آلومینیم فنری استفاده کرد.

 

لوازم مناسب دودکش بخاری

نحوه تست کارکرد صحیح دودکش بخاری

آسان ترین روش تست دودکش بخاری، استفاده از دستمال کاغذی و آتش زدن آن است. برای این کار ابتدا دستمال کاغذی را درون قسمت درب دودکش بخاری قرار دهید و با استفاده از کبریت، فندک و … آن را آتش بزنید. در صورت مکش و بالا رفتن دستمال، دودکش شما کارکرد صحیحی دارد. در غیر این صورت دودکش باید برسی شود.

 

نکات ایمنی بخاری گازی بدون دودکش

 

مهم‌ترین نکته ایمنی بخاری بدون دودکش عدم استفاده از این نوع بخاری در فضاهای بسته و بدون تهویه ازجمله حمام، اتاق خواب، اتاق بازي بچه و فضاهاي محدود است.

پیشنهاد ما این است که در منزل از بخاری بدون دودکش گازی استفاده نکنید اما اگر قصد استفاده از این نوع بخاری در منزل را دارید بهتر است از فن های تهویه استفاده کنید و یا محل هایی را جهت خروج آلاینده ها در نظر بگیرید.

 

نکات مشترک بخاری های دودکشدار و بدون دودکش

 

شیلنگ گاز

از شیلنگ های گاز مناسب استفاده کنید. ترجیحا از مواد نو ساخته شده باشد. توجه داشته باشید که گاز رسانی به دیگر نقاط به وسیله شیلنگ، غیر استاندارد است (حداکثر طول مناسب شیلینگ 120 سانتی‌متر). حتما از بست های مناسب و باکیفیت شیلنگ گاز جهت جلوگیری از قطع ناگهانی اتصال شیلنگ و شیلنگ‌خور، استفاده کنید.

ترموکوپل

ترموکوپل ها سنسور تشخیص دما هستند و در بخاری هنگامی که به دلایلی از جمله قطع و وصل گاز، شعله خاموش می‌شود، از طریق قطع ورودی بخاری از پخش گاز در هوا و مسمومیت جلوگیری می‌کند. در نتیجه استفاده از بخاری های دارای ترموکوپل یکی از روش های جلوگیری از خطر است.

سنسور ods

سنسور ods هنگامی که اکسیژن مورد نیاز سوختن شعله بخاری کم می‌شود، با قطع گاز از انتشار مونوکسید کربن در هوای اطراف جلوگیری می‌کند و درنتیجه از خطرات و مسمومیت جلوگیری می‌کند.استفاده از این قطعه همراه با قطعاتی همچون ترموکوپل و مگنت باعث افزایش ایمنی بخاری می‌شود.

 

دیگر نکات مهم

  • استفاده از دستگاه هشدار گاز co
  • توجه به رنگ مطلوب شعله (آبی)
  • استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد